czwartek, 9 czerwca 2022

Dominika Cendrowicz – Uczenie się administracji w pomocy społecznej

- Kto tworzy system pomocy społecznej?

Aby udzielić pełnej odpowiedzi warto powiedzieć, że pomoc społeczna może być ujmowana wąsko i szeroko. W ujęciu wąskim odnosi się do przepisów ustawy z 12.03.2004 r. o pomocy społecznej[1] (tzw. pomoc społeczna sensu stricto). W ujęciu szerokim oznacza świadczenia socjalnego wsparcia, które znajdują się poza ustawą o pomocy społecznej, jak np. w ustawie z 21.06.2001 r. o dodatkach mieszkaniowych[2] czy ustawie z28.11.2003 r. o świadczeniach rodzinnych[3] (tzw. pomoc społeczna sensu largo). Koncentrując się jednak na wąskim ujęciu pomocy społecznej, należy zaznaczyć, że jest to instytucja polityki społecznej państwa, mająca na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości[4]. Pomoc społeczna, regulowana przepisami ustawy o pomocy społecznej, działa w oparciu o zasadę pomocniczości. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 19.10.2018 r., I OSK 2806/18, wyjaśnił, że z tej zasady wynika nie tylko zachęta do pomocy, ale i dezaprobata dla pasywności i nadopiekuńczości państwa[5]. System pomocy społecznej tworzą organy administracji rządowej i samorządowej, które są odpowiedzialne za realizację zadań z jej zakresu. Wykonując zadania z zakresu pomocy społecznej, organy administracji publicznej współpracują, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi[6]. Współpraca administracji publicznej z podmiotami niepublicznymi w tym zakresie może przynosić wiele korzyści dla beneficjentów świadczeń. Po pierwsze dlatego, że w wielu przypadkach organizacje pozarządowe posiadają większą wiedzę na temat sposobów rozwiązywania problemów bądź sytuacji, których zaistnienie stanowi podstawę do udzielania świadczeń pomocy społecznej. Tak jest w przypadku problemu bezdomności, gdzie organizacje pozarządowe dysponują niejednokrotnie większą wiedzą na temat sposobów niesienia pomocy dla osób bezdomnych niż administracja publiczna. Po drugie, sprzyja ona wymianie wiedzy i informacji między administracją publiczną a podmiotami niepublicznymi, jak również powoduje integrację działań o charakterze pomocowym na rzecz rozwiązania konkretnego problemu, np. bezdomności, przemocy w rodzinie czy bezrobocia. W systemie pomocy społecznej dominującą rolę odgrywa gmina, będąca podstawową jednostką samorządu terytorialnego. Gmina posiada najliczniejsze obowiązki w pomocy społecznej, ponieważ znajduje się najbliżej społeczności lokalnych i ich potrzeb, co jest zgodne z zasadą pomocniczości. W ramach gminnej struktury organizacyjnej pomocy społecznej funkcjonują ośrodki pomocy społecznej. Stosunkowo od niedawna mogą w nich także działać centra usług społecznych. Równie istotna jest pozycja powiatów, jednak nie są one odpowiedzialne za udzielanie świadczeń w takim stopniu, jak gminy. Województwa samorządowe realizują natomiast głównie zadania o charakterze planistycznym i związane z kształceniem kadr pomocy społecznej. Odpowiedzialne są również za organizowanie i prowadzenie regionalnych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, w tym mogą tworzyć regionalne domy pomocy społecznej.

 

- Jak jednostka odnajduje się w systemie pomocy społecznej?

To, w jaki sposób człowiek odnajduje się w systemie pomocy społecznej może być rozpatrywane z różnych punktów widzenia. Przykładowo, jednostka nie zawsze posiada należyte rozeznanie na temat jej praw i obowiązków w pomocy społecznej. Duże znaczenie w pomocy społecznej ma więc obowiązek informowania, o którym mowa w art. 9 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego[7], przy czym nie może być on utożsamiany z obowiązkiem udzielania wiążących porad prawnych przez organy administracji pomocy społecznej. Obowiązek ten nabiera znaczenia w związku art. 109 ustawy o pomocy społecznej, zgodnie z którym osoby i rodziny korzystające ze świadczeń są zobligowane do niezwłocznego poinformowania organu, który przyznał świadczenie, o każdej zmianie w ich sytuacji osobistej, dochodowej i majątkowej, która może mieć wpływ na prawo do świadczeń. Jest to kluczowa regulacja przeciwdziałająca nienależnemu pobieraniu świadczeń. Wpływ na to, w jaki sposób jednostka odnajduje się w systemie pomocy społecznej ma także m.in. umiejętność posługiwania się przez nią narzędziami informatycznymi, które umożliwiają korzystanie z usług e-administracji. Epidemia koronawirusa i związany z nią kontekst prawny i społeczny również wpłynęły na to, jak jednostka odnajduje się w systemie pomocy społecznej.

 

- Przed jakimi wyzwaniami staje obecnie instytucja pomocy społecznej?

Pomoc społeczna staje obecnie przed licznymi wyzwaniami, które powodują, że konieczne jest poszukiwanie nowych sposobów realizacji zadań publicznych z jej zakresu. W tym względzie należy zwrócić uwagę na wybuch epidemii COVID-19. Zwłaszcza w początkowej fazie epidemii priorytetem stało się zapewnienie ciągłości udzielania świadczeń przy równoczesnym ograniczaniu transmisji koronawirusa wśród beneficjentów świadczeń i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej. Szczególnie dramatycznie epidemia odcisnęła swoje piętno na mieszkańcach domów pomocy społecznej i na osobach bezdomnych. Następnym wyzwaniem dla instytucji pomocy społecznej jest sytuacja związana z wybuchem wojny w Ukrainie. W jej wyniku tysiące obywateli Ukrainy opuściło swój kraj i udało się w kierunku terytorium Polski w poszukiwaniu schronienia. Wymusiło to na ustawodawcy przyjęcie rozwiązań prawnych zapewniających nie tylko legalność ich pobytu na terytorium Polski, ale i możliwość przyznawania im świadczeń z zakresu pomocy społecznej. Warto więc wskazać, że obywatelom Ukrainy zgodnie z ustawą z 12.03.2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa[8]mogą być przyznawane świadczenia pieniężne i niepieniężne na zasadach i w trybie ustawy o pomocy społecznej.

 

- Jak wygląda szkolenie pracowników socjalnych?

Zadania pomocy społecznej powinny być wykonywane przez wykwalifikowane kadry. Pracownikami socjalnymi mogą być osoby spełniające warunki określone ustawą o pomocy społecznej, do których należy posiadanie stosownego wykształcenia. Celem podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracownicy socjalni, którzy spełniają kryteria określone rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 17.04.2012 r. w sprawie specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny[9], mogą uczestniczyć w szkoleniach I i II stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny. Do szkoleń, w których uczestniczą pracownicy socjalni należą również szkolenia dotyczące przykładowo przeciwdziałania „wypaleniu” zawodowemu czy prowadzenia pracy socjalnej. Ponadto do podstawowych uprawnień pracowników socjalnych zatrudnionych w ośrodkach pomocy społecznej, centrum usług społecznych lub w powiatowym centrum pomocy rodzinie należy udział w szkoleniach podnoszących poziom bezpieczeństwa osobistego podczas wykonywania czynności zawodowych, które są przeprowadzane przez pracodawcę co najmniej raz na 2 lata.

 

- Jak uczyć opinię publiczną na temat pomocy społecznej?

Przede wszystkim należy uwrażliwiać na specyfikę i charakter działań instytucji pomocy społecznej, a także na wykluczenie społeczne, któremu często są poddani beneficjenci świadczeń. Można spotkać wiele krzywdzących stereotypów na temat pracy pracowników socjalnych i osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej. Ważne więc z jednej strony jest budowanie zaufania do instytucji pomocy społecznej, a z drugiej niezbędne jest przeciwdziałanie powstawaniu negatywnych stereotypów na temat beneficjentów świadczeń, którymi są nie tylko osoby posiadające niski status materialny z powodu braku aktywności zawodowej, ale także osoby starsze czy z niepełnosprawnościami. Taki stereotypowy obraz beneficjenta świadczeń może wpływać krzywdząco na społeczne funkcjonowanie jednostki. Należy więc uwrażliwiać na sytuację osób, które są beneficjentami świadczeń, oraz przybliżać zadania pomocy społecznej, jak również wskazywać na jej przejściowy charakter i to, że zakłada ona wykształcenie odpowiednich postaw u osób z niej korzystających w celu pokonania życiowych trudności. Pozwoli to dostrzec zasadność podejmowanych w jej ramach działań, a także zwrócić uwagę, że nie jest celem pomocy społecznej uzależnianie beneficjentów od jej świadczeń, ale ich aktywizacja. Pomoc społeczna nie powinna uzależniać od korzystania ze świadczeń, a często wskazuje się, że środki na jej świadczenia są wydatkowane nieefektywnie. Znaczenie świadczeń dla ich beneficjentów jest duże, a to może powodować rozbieżności między oczekiwaniami jednostki co do zakresu i form pomocy społecznej, a jej realnymi możliwościami.



[1]Ustawa z 12.03.2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 ze zm.). Dalej: ustawa o pomocy społecznej.

[2] Ustawa z 21.06.2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2021).

[3] Ustawa z 28.11.2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 615).

[4] Zob. art. 2 ust. 1ustawy o pomocy społecznej.

[5] Wyrok NSA z 19.10.2018 r., I OSK 2806/18, LEX nr 2604180.

[6] Zob. art. 2 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej.

[7] Ustawa z 14.06.1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735).

[8] Ustawa z 12.03.2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583 ze zm.).

[9] Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 17.04.2012 r. w sprawie specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny (Dz. U. poz. 486).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz